کفسابی سنگ تراورتن:

کفسابی سنگ تراورتن

امروزه در معماری  ایران می توان  از متداول ترین سنگی استفاده می شود به  سنگ  تراورتن (Travertin) اشاره کرد و انتخاب این نوع سنگ نیز به علت نیست و میتوان از فواید و امتیاز های این سنگ نسبت به سنگ های دیگر به مقاوم بودن آن نسبت به ضربه و فشار و آتش سوزی و حتی عایق بودن آن در رابطه با صدا و حرارت میتوان اشاره کرد .

ویژگی های سنگ تراورتن:

علت و دلیلی که این سنگ را مقاوم و عایق کرده نحوه به وجود آمدن آن است .

سنگ تراورتن از دسته سنگهای رسوبی  به حساب می آید که از انباشته و رسوب مواد معدنی به وجود می اید.و آنچه که این سنگ را مقاوم و عایق میکند و.جد تخلخل ها یا حفره هایی است که درون آن شکل گرفته و علت وجود آین حفره ها گاز های محبوس در سنگ طی فرایند به وجود آمدن سنگ است .

از محاسن حفره های به وجود آمده در سنگ میتوان به چسبندگی آن اشاره کرد به طوری که وقتی یک قطعه از آن را با استفاده از سیمان میچسبانیم ، سیمان به داخل حفره ها نفوذ کرده و پس از چسباندن  جداسازی آن سخت تر خواهد شد.

نحوه ی کفسابی سنگ تراورتن:

برای کفسابی این نوع سنگ آگر بخواهیم سنگ را یک دست کنیم و حفره های آن را از بین ببریم سنگ تمام می شود و سنگی نمی ماند زیرا با هر بار یک دست کردن سنگ حفره های دیگری نمایان می شود به این دلیل برای کفسابی آین نوع از سنگ ، متخصصان این امر یا به اصطلاح ساب زن با استفاده از رزین سطح آن را یک دست میکنند.

این ماده یکی از انواع رزین است که با گذشت زمان سفت تر و سخت تر می شود و بهترین عایق برای رطوبت است که این ویژگی امتیاز ویژه ای به این ماده برای استفاده آن در این کار محسوب می شود .

رزین ها از فراورده های صنعتی و از زیر شاخه اهای پلمیر محسوب می شوند که کارخانه جات صنعتی به تولید آن با غلظت و ویژگی های مختلفی  می پردازند .

این نوع سنگ به شدت آب و رطوبت را جذب می کند بر خلاف رزین که عایق عالی در مقابل رطوبت است.

پس از جایگذاری و کار گذاشتن سنگ  در محل مورد نظر یک دور کفسابی  بر روی آن اعمال می شود تا یکسان و یکدست شود وپس از همسطح شدن آن ، رزین را به آن طزریق میکنند تا هم حفره های آن پر شود و هم سطحی شیشه ای به وجود بیاید.

و در آخر کفسابی این سطح طی چند مرحله صورت میگیرد، تا عایق و مقاوم بود سنگ و زد رطوبت بودن رزین  باعث شود تا این دو مکمل هم باشند و مناسب هر سطح و هر جایی باشند.